Úvod  ›  Seznam štítků  ›   ›   ›   › 

Jak na spojování trámků u pergol?

  

Pro stavby pergol je charakteristickým prvkem jejich architektonická nesamostatnost. Nejčastějším typem přírodní pergoly je dřevěná konstrukce z trámů a latí nebo z loupané kulatiny. Základem jsou nosné trámky, na které jsou horizontálně položené podélné trámce. Pro pevnost a stabilitu je velmi důležité jejich vzájemně spojení. Nabízíme pár tipů.

Pergola musí odolávat rozmarům počasí, proto volíme dřevo zaručující dlouhou životnost. Z našich lesů je to modřín, borovice, dub, jasan a jilm.

U stavby pergoly volíme specifický rozměrový modul potřebný pro soulad v základu konstrukce. Mají-li například nosné trámky rozměry 12 x 12 cm, pak budou mít horizontální trámky rozměry 8 x 12 cm a vrchní příčky (latě) pak mají rozměr 4 x 12 cm.

U těchto konstrukcí zhotovených z rámů, se podle délky pergoly někdy neobejdeme bez přesně provedených a stabilních podélných spojů (nastavení). Stejně tak musíme spojovat nosné trámky s trámky horizontálními.

Spoje dřeva

Délkové

(pro nastavování sloupků pergol)

A. Délkový spoj s čepem

  • Tento spoj je odolný vůči kroucení i tlakovému namáhání. Je možné jej vytvořit buď s vlastním nebo vloženým čepem.

B. Spoj na čep a rozpor

  • U jednoduchého spoje odpovídá tloušťka čepu 1/3 spojovaných částí. U větších průřezů lze použít variantu se zdvojeným čepem.

Rohové a středové

(slouží ke spojení dvou navzájem kolmým kusům dřeva)

A. Spojení přeplátováním

  • velmi vhodné pro spojení ve tvaru písmene „T“ nebo do kříže.

  • Vlysy se ve spojovaném místě zaříznou do poloviny tloušťky a poté se slepí dohromady lepidlem. Zabezpečí se hřebíky nebo vruty, někdy se lepidlo vynechává

B. Spojení na čep a dlab

  • Na jednom dílci se vyrobí čep (trčí ven) a na druhém se zaseká dlab (v dílci je díra). Čep se zasadí do dlabu.Tloušťka čepu a šíře dlabu je zpravidla třetina tloušťky trámku, délka čepu je pak čtyřnásobná tloušťce trámku

C. Osazené čepy

  • Zajímavé, působí dobře i opticky, jsou formou jednoduchého čepu. Lepená spára je po celé šířce vlysu, který není zcela prodlabán, ale je ještě osazen v horní části (toto spojení není možné rozebrat bez poškození trámů). Díky tomu, že jsou čepy ze všech stran uzavřeny, se spojení používá jen pro nejnáročnější práce.

D. Spoj na ozub (nejlepší, co se týká tuhosti a pevnosti)

  • Velmi důležitým předpokladem je ale přesně provedená práce. Spoj se může dodatečně zajistit hřebíky nebo vruty. Vyřezané trámky do sebe přesně zapadají jako zuby pily.Ozubů je více typů: jednoduchý, polokrytý, otevřený, prstový, rybinový (hrany zubů musí přesně lícovat). Do všech ozubů se nanese lepidlo, dílce se k sobě srazí a upraví do požadovaného úhlu.

Šířkové

(slouží ke zvětšní šířky dřeva)

A. Spoje s vloženým perem do drážky

  • Tento šířkový spoj je podstatně pevnější než obyčejný tupý spoj. Pera zhotovujeme z tvrdého dřeva. Vlákna pera by měla být vůči spojovaným kusům v pravém úhlu. (alternativně lze použít i překližková pera)

B. Spoje na vlastní pero a drážku

  • S tímto spojem se setkáme například u profilovaných obkladových palubek. Na jedné desce je vytvořeno za pomocí hoblíku pero i drážka. 

Jednoznačně nejpoužívanějším spojením je spojení na čep a dlab. Dalším nejvyužívanějším spojením je přeplátování. Na těchto principech je postavená celá řada velmi zajímavých spojení, z nichž jsou většina pracná a náročná na přesnost provedení, zato jsou však takové spoje téměř k nerozeznání. Pro účely montáže pergoly jsou výše vyjmenované spoje plně dostačující.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 1.78/5 (18 hlasů)






Související články