Úvod  ›   ›   ›   › 

Jak na spojování trámků u pergol? Možné postupy. Vyjmenujte + popis postupu

  

Pro stavby pergol je charakteristickým prvkem jejich architektonická nesamostatnost. Nejčastějším typem přírodní pergoly je dřevěná konstrukce z trámů a latí nebo z loupané kulatiny. Základem jsou nosné trámky, na které jsou horizontálně položené podélné trámce. Pro pevnost a stabilitu je velmi důležité jejich vzájemně spojení. Nabízíme pár tipů.

Pergola musí odolávat rozmarům počasí, proto volíme dřevo zaručující dlouhou životnost. Z našich lesů je to modřín, borovice, dub, jasan a jilm.

U stavby pergoly volíme specifický rozměrový modul potřebný pro soulad v základu konstrukce. Mají-li například nosné trámky rozměry 12 x 12 cm, pak budou mít horizontální trámky rozměry 8 x 12 cm a vrchní příčky (latě) pak mají rozměr 4 x 12 cm.

U těchto konstrukcí zhotovených z rámů, se podle délky pergoly někdy neobejdeme bez přesně provedených a stabilních podélných spojů (nastavení). Stejně tak musíme spojovat nosné trámky s trámky horizontálními.

Nejčastějšími typy spojů na délku jsou:

Úkosový

- nejjednodušším způsobem, jak spojit dva dřevěné díly. Při správném provedení je spoj téměř neznatelný. Délka úkosové spáry činí nejméně dvojnásobek tloušťky spojovaného dřeva. Úkos řežeme pilou a pečlivě přihoblujeme, poté se nanese lepidlo a oba kusy se slepí. Pojistí se vruty.

Klínový

pevnější spoj, ale náročnější na provedení. Vyžaduje strojní frézu

Prstový

obdoba klínového spojení

Lamelové spojení

u tohoto spojení se vzájemně slepují trámky o stejné tloušťce ve více vrstvách. Spojení je podobně provázané jako cihlová zeď.

Přeplátované spojení

je podstatně snazší. Délka přeplátování musí být nejméně čtyřnásobná tloušťce dřeva. U velmi namáhaných částí ještě více. Spoj se lepí nebo spojí šrouby či hřebíky.

Spojení na čep a dlab

na jednom dílci se vyrobí čep (trčí ven) a na druhém se zaseká dlab (v dílci je díra). Čep se zasadí do dlabu.Tloušťka čepu a šíře dlabu je zpravidla třetina tloušťky trámku, délka čepu je pak čtyřnásobná tloušťce trámku

Rohové spoje trámů:

  • oboustranně osazené pero (nejméně používané spojení)

  • zadlabané čepy (náročné na provedení, zato pevné)

  • rohový spoj na polodrážku (velmi jednoduchý spoj, hřebíky se zpevňují z boku, spoj není tak vidět – může se spojit i šrouby)

  • s drážkou a perem (nejčastěji používaný spoj, nutno dbát na dostatečnou masu dřeva za drážkou)

    • je velmi stabilní, nutné je ale dbát na dostatečnou vrstvu dřeva za drážkou, aby nedošlo k vylomení

  • spoj na ozub (nejlepší, co se týká tuhosti a pevnosti)

    • velmi důležitým předpokladem je ale přesně provedená práce. Spoj se může dodatečně zajistit hřebíky nebo vruty. Vyřezané trámky do sebe přesně zapadají jako zuby pily.Ozubů je více typů: jednoduchý, polokrytý, otevřený, prstový, rybinový (hrany zubů musí přesně lícovat). Do všech ozubů se nanese lepidlo, dílce se k sobě srazí a upraví do požadovaného úhlu.

  • Osazené čepy

    • zajímavé, působí dobře i opticky, jsou formou jednoduchého čepu. Lepená spára je po celé šířce vlysu, který není zcela prodlabán, ale je ještě osazen v horní části (toto spojení není možné rozebrat bez poškození trámů). Díky tomu, že jsou čepy ze všech stran uzavřeny, se spojení používá jen pro nejnáročnější práce.

  • Spojení přeplátováním

    • velmi vhodné pro spojení ve tvaru písmene „T“ nebo do kříže.

    • Vlysy se ve spojovaném místě zaříznou do poloviny tloušťky a poté se slepí dohromady lepidlem. Zabezpečí se hřebíky nebo vruty, někdy se lepidlo vynechává

Jednoznačně nejpoužívanějším spojením je spojení na čep a dlab. Dalším nejvyužívanějším spojením je přeplátování. Na těchto principech je postavená celá řada velmi zajímavých spojení, z nichž jsou většina pracná a náročná na přesnost provedení, zato jsou však takové spoje téměř k nerozeznání. Pro účely montáže pergoly jsou výše vyjmenované spoje plně dostačující.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)