Podklad
Bez kvalitních podkladových vrstev správnou zámkovou dlažbu mít nebudete. Špatný podklad znamená kratší životnost a také horší vzhled. Musíte si:
- změřit a vykolíkovat hranice pokládky
- udělat výkop, jehož hloubka závisí na míře budoucího namáhání, pro parkoviště či vjezd je to 80 až 100 cm, pro chodník stačí 30 až 35 cm
- podkladní vrstvy musí být na celé ploše stejně hluboké, jinak se vám dlažba propadne
- dno výkopu je pak nutné zhutnit válcem, a to se sklonem, který odpovídá plánované podobě finální dlažby
- pak se klade základní podkladní vrstva, která musí mít ve zhutněném stavu výšku 25 až 35 cm; používá se kamenná drť s frakcí 16 - 32 mm, která se zhutní vibrační deskou.
- další vrstva je tzv. jemná podkladní z kamenné drti frakce 8–16 mm opět zhutněné vibrační deskou tak, aby byla vysoká 10 až 15 cm
- u pěších ploch stačí jen jemná podkladní vrstva
- s podkladem se obvykle osadí také obrubníky
Pokládka betonových obrubníků.
Hotová pokládka obrubníků. Všimněte si, že ze strany zámkové dlažby je obetonování obrubníku níže. Je to proto, aby se dala dlažba zhutnit a nezasekla se o přibetonovanou hranku betonu.
Detail správného obetonování obrubníku. Obrubník je pevně uchycen a nedojde k jeho vyvrácení.
Jemná drť před finálním položením dlažby. V tomto případě dlažby obdelníkové.
Hotová položená obdelníková betonová dlažba (alternativa k betonové zámkové dlažbě).
Téměř hotový chodník.
Zámková dlažba je vhodná i pro parkovací stání. Navíc ji lze objednat i v různých barevných odstínech. Vidíte, že jednotlivá stání byla rozdělena pomocí žluté dlažby.
Ukládání dlažby do jemné drtě
Na dokončený podklad se instaluje tzv. lože, což je vrstva jemné drtě s frakcí 2 – 5 nebo 4–8 mm. Musí být rovnoměrná na celé ploše a její povrch musí být dokonale rovný. Na podkladovou vrstvu se pokládají dřevěné, či ocelové latě vysoké 4 až 5 cm. Latě slouží jako vodící pásy při srovnávání zasypané drtě pomocí hliníkové lišty do roviny. Tato vrstva se již nehutní, nesmí se tedy na ni vstupovat. Nakonec se vyjmou vodící latě a drť se dosype do skulin po latích.
Ukládání dlažby do jemné drtě mezi standardní betonový a žulový obrubník.
Použitá výška vlastní dlažby - se liší podle toho, jak bude plocha po dokončení namáhána. Pro pochozí plochy stačí dlažba s tloušťkou 6 cm, pro pojezdové 8 cm. Pozor, jednotlivé šarže se mohou barevně nepatrně lišit. Aby byla finální dlažba barevně kompaktní, je dobré si brát při pokládce na střídačku dlažbu z více palet., nejčastěji tří.
Jednotlivé části klademe do připravené nezhutněné kladecí vrstvy. Pokud potřebujete u okrajů upravit tvar dlaždice tak, aby nám tam zapadla, požadovaný kus získáte štípáním nebo uříznutím řezným kotoučem.
Nezapomeňte na spáry
Hotová položená zámková dlažba se ještě musí vyspárovat. Spáry mezi jednotlivými dlaždicemi zasypte jemným křemičitým pískem (frakce do 2 mm). Nejlepší je použít koště, kterým dostanete písek do spár a pak následně celou plochu ještě zametete. Pozor na kvalitu písku. Pokud bude obsahovat vápenné nebo hlinité příměsi, mezi dlaždicemi budete mít trávu nebo mech, a na povrchu vápenné výkvěty. Vždy spárujte za sucha a skutečně suchým pískem.
Jemný křemičitý písek v přepravní ocelové bedně.
Suchý písek při pískování dlažby.
Plné zapískování dlažby.
Nakonec se celá položená dlažba ještě znova příčně i podélně zhutní vibrační deskou. Tu pokryjte plastovým nebo látkovým návlekem, abyste si povrch nepoškodili. Pak se znova zasypou spáry křemičitým pískem. A máte hotovo.