Úvod  › 

Jak často chodit do sauny?

  

Sauna patří k nejpopulárnějším metodám, jak pečovat o své zdraví. Dalo by se říct, že Česko, země pijáků piva a milovníků grilování, se za posledních zhruba 30 let změnila i v zemi saun. Ať už se jedná o klasické finské, parní nebo moderní infra sauny, jsou v hotelech, fitness centrech i sportovních klubech. Spousta lidí si saunu pořídila i domů.

O tom, že pravidelné návštěvy sauny jsou zdravé, se není třeba přít. Časté saunování zvyšuje obranyschopnost organismu, posiluje imunitu i kardiovaskulární systém. Podle jejích příznivců působí sauna pozitivně i na bolesti hlavy a na psychiku. Během saunování se tělo zbavuje škodlivých látek, uvolní se stres a napětí. Blahodárný vliv má sauna také na regeneraci sportovců po sportovním výkonu. 

Druhy sauny

  • Pro finskou saunu je typický suchý a horký vzduch. Teplota v ní se pohybuje okolo 90 – 110 stupňů. Návštěvník sauny se intenzivně potí a pak se tělo prudce ochladí v bazénku se studenou vodou nebo pod studenou sprchou.
  • Parní sauna má podstatně nižší teplotu vzduchu, asi 60 stupňů, ale hlavně je v ní velmi vlhký, až 100% vlhký vzduch
  • Infra sauna pracuje na principu infračerveného záření, které proniká do svalové tkáně. Vzduch má teplotu 20 až 50 stupňů, vlhkost je 30 až 50 %.

Venkovní sauna

CC: Gellinger

Jak často saunovat?

Sauna je skvělá pro zdravé osoby, ale pro lidi s chronickými onemocněními nemusí vždy být nejvhodnější. Proto by všichni chronicky nemocní a zejména lidé trpící nemocemi srdce a vysokým krevním tlakem měli saunování předem konzultovat se svým ošetřujícím lékařem.

Jako všechno i frekvence saunování je poměrně dost individuální a neshodují se na ní ani odborníci. Obvykle se doporučuje chodit do sauny asi dvakráttřikrát týdně. Denní saunování není vhodné, protože by se z těla vylučovalo velké množství minerálů příliš často, což by na organismus působilo negativně. Ale najdou se i odborníci, kteří tvrdí, že u zdravých jedinců denní saunování nevadí, a jiní, kteří zase naopak tvrdí, že jednou týdně sauna stačí. Vyzkoušejte si, co vaše tělo potřebuje.

Čas ve finské sauně

Záleží ale nejen na tom, jak často do sauny chodíte, ale také na tom, jak se saunujete. Ve finské sauně by měl člověk pobýt maximálně čtvrt hodiny. Pak je třeba se omýt vlažnou vodou a teprve potom jít do ledové vody. Vše lze až třikrát zopakovat. Nakonec se opět osprchujte vlažnou vodou a minimálně půl hodiny si odpočiňte. Musíte také pořádně pít.

Čas v parní sauně

Parní sauna se doporučuje na 10 až 20 minut. Nakonec je třeba se osprchovat vlažnou vodou bez nutnosti prudkého ochlazení jako o finské sauny. I parní lázeň lze opakovat až 3x po sobě. Na konci je třeba se pořádně napít.

Čas v infra sauně

Oproti tomu se do infra sauny chodí jen na jeden cyklus dlouhý 30 – 45 minut bez přerušení. Pít lze i během saunování. Na konci je třeba ochladit se ale jen vlažnou vodou, sprchovat se musíte bez mýdla, jinak by se ucpaly póry. Můžete taky jen vychladnout na lehátku.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 2/5 (1 hlas)