Úvod  › 

Jak správně se saunovat?

  

Odkud se vzala sauna? Z Finska? Tento stát v oblibě saunování exceluje, ovšem byla přeskočena ohromná kapitola, jež začíná ve starověkém Egyptě, antickém Řecku i Římě. Zkrátka všude tam, kde již dávno před námi odhalili nekonečný přínos horkého vzduchu pro naše tělo. Proč je tolik prospěšná a jak si ji dopřávat správně se dozvíte v následujícím článku.

Přínosy saunování jsou velkorysé

  • Výrazně posilujte imunitu.
  • Tato procedura tělo zbavuje škodlivých látek.
  • Podporuje prokrvení těla a také tkání.
  • Posiluje schopnost termoregulace.
  • Odbourává stres a zlepšuje náladu.
  • Pomáhá při bolestech kloubů a svalů.

Cítíte se utahaní, vystresovaní a stále bojujete s virózami? Je správný čas zvážit pravidelnou návštěvu sauny. Horký vzduch si poradí se zárodky onemocnění, bakteriemi a z těla je vyloučí. Sebevětší chuť posílit zdraví však může být jednoduše pošlapána pochybnostmi ze samotného aktu.

Obavy z nahoty hoďte za hlavu

Možná si právě teď říkáte, proč to uvádím na prvním místě? Odpovězme si společně… Nejdu saunovat, protože… V sauně musíme být všichni nazí! Odhoďte jednou provždy tento stud a nenechte si kvůli tomu odepřít její léčivou sílu. Toto pravidlo zde platí především kvůli hygieně. Do prostoru vstoupíte s ručníkem nebo speciální látkou, na kterou si poté lehnete a necháte tělo dýchat. Pouze nahá kůže nejlépe příjme okolní podmínky. Nebojte se, že se všichni budou dívat právě na vás. Sami za chvíli usoudíte, že při tomto úkonu nemáte vůbec chuť se rozhlížet po okolí. Pro posílení sebevědomí si s sebou vezměte partnera nebo kamarádku.

Sauna

Autor: kaminetsky

Problémy se srdcem a vysokým tlakem

Téměř každý kardiak si myslí, že sauna pro něj není vhodná. A zde se setkáváme opět s velkým omylem, jež odrazuje osoby, kterým by to naopak velice prospělo. Pravidelné saunování posiluje srdce, cévy i krevní oběh. Co se týče vysokého tlaku, zde platí jediná výjimka. V žádné případě není vhodné tělo ochlazovat v přilehlém bazénku. Lidé s vysokým krevním tlakem by měli naopak vyjít na čerstvý vzduch a nechat tělo vychladnout pozvolna.

Po saunování budeme unavení a nastydneme

Jak již bylo řečeno, horký vzduch veškeré zárodky nemocí vyžene z těla ven. Proto naopak svou imunitu posílíte a vůči okolním vlivům se váš organizmus stane mnohem odolnější. Únavu bezprostředně po aplikaci pocítíte. Po krátkém odpočinku, doplněním tekutin a menší svačince se těšte na příval elánu a vitality.

Zábava pro celou rodinu

Chcete-li dopřát saunu i svým dětem, neváhejte. I pro ně je vhodná, ovšem v omezenější míře. Při proceduře si děti mohou z dlaní vytvořit před ústy malou kapsičku. Ta jim napomůže k lepšímu dýchání. Inspirujte se doporučeným časem saunování pro celou rodinu.

  • Dospělí a adolescenti - 12 - 15 min.
  • Děti nad 6 let - až 10 min.
  • Děti do 6 let - max. 6 min.
  • Děti do 3 let - max. 7 min.
  • Dítě do 1 roku - max. 3 min.

Velká sauna

Autor: solskin

Léčebné účinky podpoříte dodržováním pravidel

Ač to vypadá, že saunování je pouze o tom, vydržet nával horkého vzduchu, a poté se prudce zchladit, správná aplikace vyžaduje pravidel poněkud více. Chcete se do toho pustit? Dodržujte všechny regule, jež napomohou vašemu zdraví, postupujte následovně.

  • Před vstupem do sauny se pořádně osprchujte a poté se důkladně osušte. Zbytečná vlhkost škodí jednak vám, ale také vyhřátým prostorům.
  • Jak dlouho zde vydržíte je o vašem individuálním pocitu. Pokud se vám špatně dýchá, nebo cítíte pálení, neprodleně saunu opusťte. Samotnou teplotu také můžete regulovat dle toho, na který schod se posadíte. Spodní je nejchladnější a vrchní nejteplejší. Toto mějte vždy na paměti.
  • Rozhodně se neinspirujte ostatními a v sauně si vždy lehněte na osušku nebo prostěradlo. Vhodná je také poloha v sedě, kdy si nohy natáhnete před sebe, aby byly se zbytkem těla ve stejné úrovni. Zvolíte-li klasický sed, velice tím tělu neprospíváte, jelikož chodidla jsou v úrovni zcela jiné teploty.
  • V průběhu procesu se můžete jemně hladit nebo masírovat po kůži, odstraníte tak nánosy potu a tělo bude aktivněji vylučovat škodliviny.
  • Ochlazování má tři fáze, kdy první začíná ihned po opuštění sauny. Díky čerstvému vzduchu se hned budete cítit lépe. Dalším krokem je důkladná sprcha, v níž odstraníte nečistoty a pot. Teprve poslední fáze je vstup do ochlazujícího bazénku. Pokuste se ponořit celí, nebo minimálně po temeno hlavy.
  • Proceduru opakujte 3x a po každé z nich si chvilku odpočiňte, naberte sílu a doplňte (nealkoholické) tekutiny.

Ve světe je mnoho druhů saun, přistupujte proto k jednotlivým úkonům zodpovědně a vždy dodržujte to, co se u daného typu vyžaduje. Pokud si navyknete na pravidelný režim, při němž budete ctít pár nezbytných pravidel, věřte, že tělo se vám za to tisíckrát odmění.

Užívejte si příjemné chvíle s rodinou nebo přáteli a udělejte ze saunování svou oblíbenou činnost, u níž se v dnešní hektické době zastavíte a pořádně si zarelaxujete.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)