Úvod  › 

Saunování je skvělým relaxem pro každého

  

Sauny jsou po celém světě známy již od pradávna, kdy jsou využívány k uvolnění škodlivých látek z těla a dobře působí i na duševní a psychickou stránku člověka. Pocházejí z Finska, kde tato tradice vznikla a má dlouhou historii. Také slovo sauna figurující v její názvu je původem z finského jazyka.

Sauna zklidňuje tělo i mysl

Pobyt v sauně je pro člověka osvěžující a velice příjemný. Dobře regeneruje tělo a mysl a zklidňuje mozek.

V sauně se udržuje teplota přesahující 60°C, což způsobí, že se z našeho těla budou vlivem vysokých teplot odplavovat těžké kovy a další škodlivé jedy.

Vlivem velkého tepla se v těle uvolňují i endorfiny, což jsou látky, které nám přinášejí úlevu a my se tak cítíme lépe. Je vědecky dokázáno, že saunování podporuje imunitu člověka a také zlepšuje celkový zdravotní stav člověka.

Sauna

CC: EsaRiutta

Nejlepší dřevo na saunu

Pod saunou si obvykle představíme dřevenou místnost, ve které se udržují teploty v rozmezí 60 až 130°C. Jsou i sauny, kde teplota přesahuje hranici 140°C. Vyrobeny mohou být z různého druhu dřeva třeba smrkového, topolového a z mnoha dalších.

Nejlepší variantou je však dřevo z exotické vrby abachi, jejíž dřevo je měkké, při doteku v teplé místnosti nepálí a také se lépe udržuje. Oproti tomu je pak nejlevnější variantou dřevo z topolu, které má ale nižší životnost a hůře se také udržuje.

Velká sauna

CC: solskin

Vytápění

Vytápění saun v současnosti nejčastěji obstarávají elektrická kamna, která se na trhu nacházejí v mnoha odlišných druzích.

U klasických saun se většinou setkáte s těmi levnějšími druhy kamen.

Pokud si pořídíte kvalitnější finské sauny, můžete na kamna dát i lávové kameny. Ty se pak polévají vodou a v místnosti tak tím vzniká větší vlhkost.

Lepší komfort však nabízí kamna s integrovaným zásobníkem. Ten jednoduše naplníte vodou, která se pak začne pomalu vypařovat. Za pomocí parního generátoru pak můžete docílit ještě lepší parní lázně se 100% vlhkostí. Tento způsob je nejvíce šetrný k našemu organismu, protože ho tolik nezatěžuje. Dovoluje tak pobyt v sauně i citlivějším jedincům nebo i těm, kteří mají nějaké zdravotní potíže.

Kameny v sauně

CC: PublicDomainPictures

Všeho s mírou

I zde platí moudro „všeho s mírou“. Pobyt v sauně je individuální záležitostí a závisí tak na každém z nás, jak se momentálně cítíme a zda bychom již neměli saunu opustit.

Dobu, kdy byste již měli svůj pobyt v sauně ukončit, poznáte tím, že vás začne nepříjemně pálit na obličeji nebo svědět kůže. Člověk by měl v sauně vydržet pro co nejlepší účinek alespoň 20 minut, kdy dojde ke zvýšení tělesného jádra a k procesu odplavování škodlivin. Neberte to však jako povinnost a vždy se zejména věnujte tomu, jak na teplé prostředí reaguje vaše tělo.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)