Úvod  ›  Seznam štítků  ›   ›   › 

Vady sekčních vrat a jejich způsoby oprav

  

Sekční vrata jsou vrata, která jsou rolovací, sklopná nebo posuvná. Mohou mít buď hliníkovou konstrukci, která je zakotvená z vnitřní strany objektu nebo klasickou se zárubní a křídly. Sekční vrata se skládají z pěti částí - vodící lišty, vrahové křídlo, spojovací prvky lamel, torzní pružiny a elektromotor, který není vždy podmínkou.

Pokud chceme sekční vrata používat co nejdéle, musíme se o ně taky patřičně starat. Pro správnou funkci elektrického pohonu je nutné tento motor nechat servisovat nejlépe po 6 měsících od poslední kontroly, za hlavní údržbu je považováno pravidelné čištění všech kolejnic silikonovým olejem, dbejte na to, aby se v kolejnicích neusazoval prach a nečistoty. K čištění používejte obyčejnou mýdlovou vodu nebo saponát.

Kontrola sekčních vrat

Mezi vizuální kontrolu zařaďte vyvážený pojezd ve svislé ose, to jak jsou napnuté ocelové lanka, zda nejsou roztřepená či jinak poškozená a také zda není uvolněná konstrukce, která má být ve zdivu na pevno. A jak poznat, že je pojezdy neboli kolejnice nutné namazat? Úplně jednoduše, jezdící kolečka pojedou z těžká, budou drhnout a hlavně budou dělat rámus. Opravu vrat může provádět pouze osoba, k těmto úkonům pověřená (autorizovaný servis). Dole u dorazů, které se zastaví o zem jsou dvě plastové krytky, které chrání kovové dorazy.  Vrata musí obsluhovat osoba k tomu pověřená a seznámená s obsluhou vrat. Jakékoliv zásahy do vrat a elektrického pohonu smí provádět pouze dodavatelem určená osoba. Každé tyto vrata musí mít určité požární odolnosti a být označeny.

Značky vrat

Nejvíce známe značky vrat jsou Spedos, Lomax, Hormann, Doorhan a Svět oken.

Poškození lamel

K tomuto poškození může dojít vlivem počasí (silný věta, déšť), nebo také nárazem vozidla. Další možný způsob poškození lamel může být náraz manipulačním vozíkem, kterým přes tyto vrata stěhuje do objektu např. trubky, různé nerezové profily. Lamely ze spodní strany odšrubujeme a postupně vyndáváme jednu po druhé až se dostaneme k té poškozené a postupně nasuneme zpět do pojezdů a zašrubujeme.

Spodní těsnění

Když Vám třeba začne zatékat do garáže či kůlny, kde tyto vrata máte může být prasklé nebo jinak narušené spodní těsnění vrat. Pokud jej ovšem budete pravidelně čistit k tomuto problému nemusí vůbec dojít. Výměna není nijak náročná stačí spodní těsnění oddělat a dát nové.

Prasklá pružina nebo lanko

K tomuto problému dochází spíše kvůli stáří vrat. Pokud už se Vám tato věc stane, bude nejlepší zavolat odborný servis, nejlépe od firmy, která Vám vrata nainstalovala. Životnost pružin je určena na 15.000-50.000 cyklů. K opravě tohoto problému bude nutné zavolat autorizovaný servis, který Vám sekční vrata instaloval. Pokud tuto závadu uvidíte, nedoporučuje se tyto vrata používat, mohla by se pružina nebo lanko urvat a Vy by jste tak nemuseli vyjet z garáže svým vozem či motorkou.

Závada elektroniky

Ani s tímto problémem si nejspíš neporadíte sami. Jediným možným způsobem jak tomto předejít je pravidelná kontrola autorizovaným servisem. Důvody k nefunkční elektronice může být několik např. do řídící jednotky uhodí hrom, blesk, spálený drátek, výpadek proudu.V tomto případě může dojít k přepětí elektroniky a následnému požáru. Krabička s elektronikou se odpojí od zdroje elektřiny a nainstaluje se nová.

Narušení fólie na lamele

Tento problém je čistě estetický, ovšem může narušit první dojem vzhledu sekčních vrat. Oprava tohoto poškození je poměrně jednoduchá stačí poškozenou fólii strhnout a nalepit novou. Barvu vrat můžeme vybírat ve velké škále barev, kterou každá firma nabízí.

Vrata drhnou

Tato vada patří mezi nejčastější. Přitom odstranit tento problém je velmi jednoduchý, stačí vyčistit ,,pojezdy''( horizontální a vertikální vedení). Nebo promazat panty a ložiska a mělo by být po problému. U spodní hrany může být malinký kamínek nebo nepořádek a tímto nemusí vrata dolíhat u dolní strany.

Nefunguje dálkové ovladač nebo má slabý signál

Pokud Vám nefunguje dálkové ovládání, příčina může být jednoduchá, stačí k krytku a zkusit vyměnit baterku, pokud ani tohle nezabere, chyba se nachází uvnitř ovladače. Ovladače můžou být dvoj-kanálové nebo čtyř-kanálové.

Nefunguje motor sekčních vrat

Pokud zjistíte, že Vám nefunguje motor, příčin může být několik např. zjištění, že do motoru nejde elektrický proud, mohou být povoleny elektrické kabely, které vedou do motoru, může být vadná pojistka, kterou je nutno okamžitě vyměnit. Pokud už je motor natolik špatný, že se musí vyměnit celý, doporučuje se značka Sommer, která má minimální životnost až 30.000 cyklů, nízkou hlučnost a odemykání i zamykání v jakékoliv poloze.

Nesvítí světlo

Tento problém by neměl být obtíží pro žádného uživatele těchto sekčních vrat, stačí vyměnit žárovku. Také je nutné zkontrolovat elektrické vedení ke světlu, zda není nijak poškozené.

Pokud už se rozhodnete pro reklamaci je nutné brát na vědomí několik věcí, které Vám na reklamačním oddělení nemusí uznat např. montáž sekčních vrat v nevhodném prostředí, odlišné odstíny barev fólii lakovaných zakázek RAL, možné světlo mezi nádražím a horním panelem, vrata s atypickým rozměrem, kde byl zákazník předem upozorněn na neobvyklý rozměr. Během ovládání vrat je zakázáno se na ně jakkoliv věšet, ovládání vrat nesmí provádět děti či neproškolené osoby, při zavírání se pod nimi nesmí nacházet žádné osoby ani předměty např. auto, motorka.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 2.33/5 (3 hlasy)





Související články