Každý z nás se už někdy setkal s výpadkem nebo poruchou elektřinou. Co ale v takové situaci dělat? V článku najdete jednoduchý postup, jak si ověřit, odkud výpadek pochází a kde sledovat aktuální informace o odstávkách.
Každý z nás se už někdy setkal s výpadkem nebo poruchou elektřinou. Co ale v takové situaci dělat? V článku najdete jednoduchý postup, jak si ověřit, odkud výpadek pochází a kde sledovat aktuální informace o odstávkách.
Než začnete hledat informace na internetu, zkuste rychlou kontrolu jističů. Pokud je hlavní jistič vypadlý jen u vás, zřejmě došlo ke zkratu v domácí instalaci. Když je elektřina vypnutá i u sousedů nebo na celé ulici, pokračujte k online mapám poruch.
V Česku jsou tři hlavní distributoři, kteří mají na svých webech interaktivní mapy s aktuálním stavem sítě.
Dodavatele elektřiny (ten, kdo vám posílá faktury) si můžete vybrat, ale distributora máte daného podle lokality. Najdete ho na faktuře nebo si ho snadno ověříte podle okresu – přibližně platí, že ČEZ pokrývá většinu republiky, EG.D jižní Moravu a jih Čech a PRE hlavní město Praha.
ČEZ poskytuje interaktivní mapu poruch i plánovaných odstávek. Najdete ji na webu ČEZ. Mapa zobrazuje přehled postižených oblastí a předpokládaný čas obnovení dodávky. Stačí zadat adresu nebo najít svou lokalitu v přehledu barevně označených oblastí.
I tento distributor nabízí online mapu výpadků s možností filtrovat plánované práce a havárie. Výhodou je možnost přihlásit se k odběru e-mailového upozornění na poruchu podle konkrétní adresy.
Pražská energetika provozuje jednoduchý výpis aktuálních poruch na stránce PREdistribuce. Funguje podobně jako u ostatních distributorů – kliknutím na konkrétní oblast zjistíte, zda je závada nahlášená a kdy by měla být opravena.
Větší poruchy distribuční společnosti často komunikují také na Twitteru nebo Facebooku. V případě kalamity tak můžete získat rychlejší informace, než se projeví přímo na mapách odstávek.
Pokud ve vašem okolí výpadek nikde evidován není, můžete jej sami nahlásit přes online formulář příslušného distributora. Některé společnosti nabízejí také SMS nebo e-mailové hlídání plánovaných odstávek, služba bývá zdarma a můžete se k ní jednoduše na jejich stránkách přihlásit.
Jestli výpadek zasáhl i Wi-Fi, zbývá klasická možnost – poruchová linka. Každý distributor má nepřetržitou linku, kterou lze použít k nahlášení závady. Telefonní kontakty jsou následující:
Nejrychlejší cesta k informacím o výpadku elektřiny vede přes web vašeho distributora. Ať už jste v síti ČEZ, E.ON/EG.D, nebo PRE, všechny společnosti nabízejí přehledné online mapy poruch. Pokud se vám žádná porucha na webu nezobrazuje, zkontrolujte elektroinstalaci doma, a případně problém nahlaste.
Výpadky elektřiny v domácnosti jsou nejčastější, ale zároveň nejsnáze řešitelnou situací. Mohou být způsobeny například poruchou některého spotřebiče, či přetížením samotné elektrické sítě, což následně vede k vypnutí hlavního elektrického jističe, proudového chrániče nebo přepálení pojistek.
Že se jedná jen o lokální výpadek elektrického proudu lze zjistit celkem snadno, v praxi k němu totiž dochází například při zapnutí spotřebiče s vysokou spotřebou, tedy vysokým energetickým příkonem (žehlička, elektrický sporák, pračka, vysavač apod.).
Mezi základní ukazatele lokálního výpadku elektrického proudu dále patří funkčnost osvětlení okolních obcí nebo městských částí, stálé vysílání lokálních rádií nebo funkční kolejová doprava.
Pokud si ani tak nejste jistí, je nejjednodušší možností přesvědčit se, zda nedošlo k výpadku elektřiny u sousedů. Pokud ne, máte pravděpodobně vyhráno. V této situaci totiž ve většině případů stačí nahodit zpátky hlavní jistič nebo vyměnit danou pojistku.

Ne vždy se však jedná jen o lokální výpadek. Pokud přerušení dodávky elektrického proudu postihne nejen vaši domácnost, ale například celou ulici, část města nebo i celou vesnici, jedná se o plošný výpadek.
Nejčastější příčinou je porucha v samotné přenosové soustavě nebo porušené nadzemní vedení nízkého napětí. Zpravidla se jedná o situaci méně příjemnou, protože vám nezbývá nic jiného, než vyčkat až dojde ke znovuobnovení dodávek elektřiny. I zde se však nabízí několik možností, jak se alespoň informovat, jaká je příčina výpadku či za jak dlouho bude problém vyřešen. Každá distribuční společnost je totiž vybavenatzv. poruchovou linkou, na kterou se můžete v těchto situacích obrátit. Zde je však nutné zůstat trpělivý, protože právě tyto linky bývají při plošných výpadcích často přetížené.
Další možností jak získat aktuální informace je možnost obrátit se na webové stránky distributorů. Přístup k aktuálním informacím můžete získat rovněž prostřednictvím sociálních sítí, kde distributoři zpravidla mají svůj účet.
|
Distributor |
Poruchová linka |
Webové stránky |
Sociální sítě |
|
ČEZ |
T.: 840 850 860 |
twitter: @SkupinaCEZ |
|
|
E.ON |
T.: 800 22 55 77 |
twitter: @EONCzech |
|
|
PRE |
T.: 1236 |
PRE facebook profil |

Blackout, neboli rozsáhlý výpadek dodávky elektrického proudu na velkém území je poté vůbec nejhorší možností. Jako blackout se označuje situace, při níž výpadek elektřiny postihne velké množství lidí mnohdy i na území několika států a trvá desítky hodin nebo dnů.
Příčinou takovéto situace jsou často různé přírodní vlivy a to nejen v rozsahu přírodních katastrof, ale například i pouhá větrná smršť, která následně vyvolá dominový efekt vedoucí až k tomuto problému. Kromě přírodních vlivů může být příčinou i kombinace několika poruch v přenosové síti nebo nerovnováha v přenosové síti způsobená například náhlým nárůstem produkce elektřiny.

Dle průběhu situace obdrží veřejnost informace o blackoutu zpravidla se zpožděním. Mezi první ukazatele rozsáhlého výpadku patří nefunkčnost všech přístrojů vyžadujících připojení do elektrické sítě stejně jako nefunkčnost běžného osvětlení a dopravních signalizačních zařízení (semafory), nefunkčnost bankomatů a internetu.
Termín obnovy dodávky elektřiny nelze s určitostí předvídat, je však možné informace získat z médií například pomocí rádia, nebo se lze informovat na obecním úřadě.
Příčinou výpadku elektrického proudu však nemusí být vždy jen porucha. Může se totiž jednat o plánované přerušení dodávek elektřiny například z důvodu údržby distribučních sítí. O tomto plánovaném přerušení dodávky elektřiny však musí všechny distribuční společnosti své zákazníky řádně informovat a to alespoň s patnáctidenním předstihem. (V případě že tak neučiní je distributor povinen dodávky elektřiny obnovit do osmnácti hodin od přerušení, jinak může zákazník po distributorovi žádat náhradu).
Nejčastěji jsou tyto informace dostupné na webových stránkách obcí či samotného distributora nebo úředních deskách. Společnost E.ON dále nabízí možnost zasílání informací o plánovaných odstávkách a to jak prostřednictvím SMS tak bezplatně emailem.
Další informace lze pak získat i na zákaznických linkách distributorů, poruchovou linku v tomto případě nevoláme.
Výpadky elektřiny v dnešní době nepředstavují zpravidla velký problém a většinou je lze vyřešit velmi rychle, v některých situacích však může jít o dlouhodobější záležitost. Zda se jedná o poruchu lokální nebo plošnou či plánovanou odstávku nebo blackout lze zjistit pomocí různých ukazatelů z našeho okolí, nebo se lze obrátit na poruchovou či zákaznickou linku jednotlivých distributorů. Kromě těchto linek lze využít i jejich webových stránek nebo účtů na sociálních sítích (viz tabulka výše).
Článek aktualizován 4.10.2025 při hodnocení: 2.24/5 (29 hlasů)
RU