Kde sledovat výpadky a poruchy plynu?

  

„Nefunguje nám plyn!“ Tato věta může v každé domácnosti, která je přihlášená k odběru zemního plynu, vytvořit pořádnou paniku. Přitom se ale nemusí jednat o žádný závažný problém. Poruchy nebo výpadky plynu mohou mít více vážných nebo méně vážných příčin.

Začněme tou, která je pro vás pravděpodobně nejpřijatelnější – odstávkou. Odstávka je plánované přerušení dodávky plynu z důvodu běžné údržby nebo kontroly energetických zařízení a distribuční sítě. Spadá pod působnost distribučních společností.

Povinnost distribučních společností

Abyste měli zcela jasno, kde konkrétní informace vyhledávat, je nutné definovat si, co to plynová distribuční společnost je a jaký panuje rozdíl mezi ní a dodavatelem plynu. Počínaje rokem 2007 byl v České republice trh se zemním plynem inovován. Společnosti, které jej poskytují, se rozdělily na distributory a dodavatele. Dodavatel zemního plynu uzavírá smlouvy s koncovými zákazníky a má na starost přepravu plynu od tzv. odběrného místa. To však již spadá pod distribuční společnosti, jejichž úkolem je přeprava plynu právě na tato místa.

A právě distribuční společnosti, které jsou v současné době v České republice tři, mají ze zákona (§ 32 odst. (6) a (7) vyhlášky č. 541/2005 Sb., o pravidlech trhu) povinnost zveřejňovat informace o plánovaném omezení či přerušení distribuce plynu. Přístup k těmto informacím musí být volný a odkudkoliv, tyto informace musí být zákazníkům k dispozici pod dobu patnácti dnů před plánovaným omezením či přerušením dodávky plynu. Provozovatelé distribuční soustav tak mají na svých webových stránkách vyhrazené místo, kde tyto informace zveřejňují:

Kromě těchto povinných informačních kanálů existují i další cesty, jak se o tom, že budete muset nějaký čas vydržet bez přívodu plynu, dozvědět. Často je na svých webových stránkách zveřejňují také dodavatelé plynu. Těch v České republice působí velké množství.

O své občany se velmi dobře starají i obce. Na svých úředních deskách či jiných veřejných místech, ať už v elektronické nebo fyzické podobě, vás mohou informovat o tom, kdy ve vašem bydlišti nebude plyn dostupný a po jako dlouhou dobu bude tento stav trvat.

Pokud chcete mít vždy ten nejaktuálnější přehled, vyplatí se sledovat aktuality na webových stránkách a sociálních sítích vašeho distributora, případně i dodavatele plynu. Pokud k nějaké plánované odstávce nebo náhlé poruše, způsobující omezení dodávky plynu dojde, zajisté se to nejrychleji dozvíte právě zde.

A jestliže si chcete být stoprocentně jistí, že v jednom daném konkrétním termínu se na přívod plynu můžete spolehnout, není nic jednoduššího, než zvednout telefon a zavolat na podporu vašeho distributora a dodavatele. Zde vám jistě sdělí aktuální informace.

Plynový sporák před výpadkem

Když sporák hoří je dobře, ale jakmile plyn dojede je zle. Autor: bou_dee

Shrnutí, kde můžete dozvědět o odstávkách či poruchách dodávek plynu:

  1. Internetové stránky vašeho distributora
  2. Internetové stránky vašeho dodavatele
  3. Informační kanály vaší obce
  4. Pro aktuální informace: sociální sítě a aktuality vašeho distributora a dodavatele

Jak postupovat při aktuálním zjištění, že vám nefunguje plyn

Dosud jsme se zabývali pouze tou situací, kdy sháníte informace o přerušení dodávky plynu dopředu. Ve chvíli, kdy však zjistíte, že vám aktuálně nefunguje elektřina, je celý proces zjišťovaní informací komplikovanější:

1. Zkontrolujte výše zmíněné kanály a ujistěte se, že nejde o pravidelnou odstávku

To nejjednodušší, co můžete udělat. Snadno se může stát, že se k vám informace o pravidelné odstávce nedostala, přehlédli jste ji, zapomněli jste na ni apod. Podíváte se, zjistíte, kdy odstávka skončí a máte vyřešeno.

2. Týká se přerušení dodávky pouze vašeho odběrného místa?

Pokud se o pravidelnou odstávku nejedná, zjistěte, jestli plyn jde vašim sousedům. Pokud je problém s dodávkou skutečně rozsáhlejší, je pravděpodobné, že půjde o nějakou poruchu. V takovém případě, pokud už ji někdo nahlásil, distributor nebo dodavatel (podle toho, kde přesně se závada nachází) jistě na svých komunikačních kanálech sdělí vše potřebné. Nebo se můžete informovat telefonicky (poruchová linka 1239)

3. Pokud se problém týká pouze vašeho odběrného místa

  • Zkontrolujte, jestli je závada opravdu v distributorské síti, nikoliv například na jednom spotřebiči – vyzkoušejte tak, zda fungují ostatní plynové spotřebiče v domácnosti
  • Zkontrolujte, zda není z nějakého důvodu uzavřen hlavní uzávěr plynu
  • Zkontrolujte, zdali máte řádně uhrazené všechny platby
  • Až poté se obraťte na poruchovou linku distributora – pro všechny distributory existuje stejná poruchová linka: 1239

Jak nahlásit poruchu plynu?

V případě, že jste dospěli k názoru, že se jedná o poruchu, ať už pouze na vašem odběrném místě či i ve větším okolí, a máte důvodné podezření, že ji dosud nikdo nenahlásil, je tato práce na vás. Pro ulehčení procesu si předem připravte tyto informace:

  • Jméno a příjmení zákazníka, u kterého se porucha vyskytla
  • Adresu a podrobný popis místa, kde k poruše došlo
  • Co nejpodrobnější specifikaci poruchy
  • Telefonní kontakt pro další komunikaci