Úvod  ›  Seznam štítků  › 

Daně: Co čekat od vlastnění nemovitosti

  

V dnešní době koupit nemovitost není úplně snadné. Ceny nemovitostí oproti ostatním letům rapidně vzrostly, tudíž pořídit pozemek a postavit rodinný dům, není úplně tak snadné a finančně dostupné pro každého. Pokud již vlastníme nějakou nemovitost, nebo se rozhodujeme pro koupi chalupy, bytu, pozemku, nebo rodinného domu, je dobré vědět, jaká daň na nás čeká, jak ji zaplatit, kdy a v jaké výši.

Daň z nabytí nemovitosti

Tato daň byla výhodná pro příslušné město, nebo obec, na jehož území se pořizovaná nemovitost nacházela. Spousta kupujících kvůli této dani zaplatila za nemovitost více, než činila její prodejní cena. Dobrá zpráva je, že daň z nabytí nemovitosti byla v roce 2020 definitivně zrušena.

Daň z nemovitosti

Co ovšem oproti dani z nabytí nemovitosti zůstalo, je samotná daň z nemovitosti (daň z nemovitých věcí). Jedná se o jednu z majetkových daní, kterou je každoročně zdaňováno vlastnictví nemovitosti. Nutno podotknout, že daň z pozemků a daň ze staveb (jednotek) jsou dvě odlišné daně, které se stanovují samostatně. Zdaňována musí být každá nemovitost, která se nachází na území České republiky a je zapsána v katastru nemovitostí.

DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ 

Každý, kdo vlastní nějakou nemovitost, má povinnost podat u příslušného finančního úřadu daňové přiznání do 31. ledna (např. pokud platíme daň z nemovitých věcí za rok 2023, tak musíme daňové přiznání podat nejdéle do 31. ledna 2023). Pokud jsme daňové přiznání podali již v uplynulých letech a od té doby nedošlo k žádné změně (nákup, prodej), přiznání podávat nemusíme. Finanční úřady nás pak už jen každoročně vyzvou k zaplacení příslušné částky.

JAK ZJISTIT VÝŠI DANĚ

Výše daně záleží na velikosti vlastněné nemovitosti, ale také na tom, v jaké obci se nemovitost nachází. Pro výpočet daně z nemovitosti je důležitý koeficient, který stanovují zastupitelé jednotlivých obcí (například obec, která má maximálně tisíc obyvatel, disponuje koeficientem 1, počet obyvatel od 10-25 tisíc má koeficient 2, Praha má koeficient 4,5). Pokud nevíme svůj koeficient, lze si ho bezplatně zjistit např. na portálu Moje daně, kde stačí zadat katastrální území, parcelní číslo, nebo číslo popisné a předmět daně. 

KDY SE PLATÍ DAŇ Z NEMOVITOSTÍ

Pokud roční daň z nemovitých věcí nepřesáhne částku 5000 Kč, je splatná nejpozději do 31. května zdaňovacího období. Pokud se jedná o vyšší částku, lze ji zaplatit ve dvou stejných splátkách, které je nutno uhradit nejpozději do 31. května a do 30. listopadu.

JAK DAŇ Z NEMOVITOSTÍ ZAPLATIT

Finanční úřady v průběhu května zasílají poplatníkům potřebné informace včetně konkrétní částky daně a platebních údajů, takže se nemusíme bát toho, že bychom museli složitě někde pátrat po tom, kolik máme zaplatit a kam máme peníze poslat. Informace zasílají finanční úřady prostřednictvím:

  1. Datová schránka - pokud máme datovou schránku zřízenou, potřebné informace pro platbu daně nám byly zaslány přímo tam
  2. Email - pokud jsme žádali o zasílání údajů na email, pravděpodobně bychom je tam měli také objevit
  3. SIPO - pokud hradíme daň prostřednictvím SIPO, nemusíme se o nic starat
  4. Složenka - pokud nepoužíváme ani jeden z výše uvedených způsobů, finanční úřad nám potřebné informace k platbě zašle ve formě poštovní poukázky do poštovní schránky

POKUTY

Částka musí být připsána na příslušný účet finančního úřadu nejpozději do 31. května. Do 7. června se ještě obejdeme bez sankcí. Poté už ale neplacením daně vznikají úroky z prodlení (0,05% ze stanovené daně za každý den prodlení).

V případě, že bychom si s něčím nevěděli rady, není nic jednoduššího, než se spojit ať už telefonicky, nebo osobně s příslušným finančním úřadem, kde nám poradí a poskytnou informace k dani z nemovitých věcí.

Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)





Související články