Úvod  ›   › 

Co vědět při koupi bytu - s jakými náklady počítat, kolik mít naspořeno a jak je to s DzNN?

  

Koupě nového domova je pro většinu lidí jedna z nevýznamnějších životních momentů. Chystáte se pořídit vlastní byt či dům? Pak je tento článek právě pro Vás. Dozvíte se s jakými náklady počítat a kolik mít naspořeno, jak je to s daní od roku 2018 a možnostmi financování bydlení. Jelikož při pořízení domu či bytu často utratíme všechny své úspory, je nutné jednat uváženě a nenechat se ničím zaskočit. Při koupi myslete např. na výdaje na rekonstrukci či daň z nabytí nemovitosti.

S jakými náklady počítat při pořízení domu či bytu?

Pokud kupujete byt nebo dům, mohou vám nastat různé náklady. Některé z nich vám přijdou určitě očividné, ale na jiné byste možná zapomněli. Možné náklady jsou:

  • cena bytu/domu (jasně ta nejvyšší částka, některé další jsou od ní odvozeny)
  • náklady na rekonstrukci (nutno započítat do výše potřebných peněžních prostředků)
  • provize realitní kanceláři (pokud zprostředkuje nákup/prodej)
  • daň z nabytí nemovitosti (4 % z kupní ceny, platí kupující od roku 2018!)
  • doprava na prohlídku (pokud pojedete daleko a vícekrát, může to být i několik tisíc)
  • nákup vybavení (nezapomeňte, že nemovitosti se prodávají zpravidla bez vybavení, pokud doposud nemáte svoje, bude třeba si nějaké koupit)
  • přeprava vybavení
  • náklady na získání hypotéky (např. za ocenění nemovitosti, vyřízení úvěru, za vedení účtu atd.)
  • poplatek firmě, která vám zkontroluje stav nemovitosti (pokud si takovou najímáte)
  • poplatek právníkovi za kontrolu smluv (pokud si je necháte kontrolovat)
  • další administrativní náklady (např. zápis do katastru nemovitostí)

Daň z nabytí nemovitosti od roku 2017

Od roku 2017 tuto daň platí kupující! Nenechte se tímto nemalým nákladem zaskočit. Alespoň, že výpočet této daně je jednoduchý, zvládnete to i z hlavy. Jsou to 4 % z kupní ceny nemovitosti. Pokud kupujete např. dům za 3 milióny, daň z nabytí nemovitosti bude 120 tisíc Kč. Problém pro vás, kupujícího, tkví v tom, že nyní potřebujete našetřit o tato 4 % více!

Kolik je třeba mít naspořeno?

Jde vám z toho hlava kolem a ptáte se kolik teda mít naspořeno?

Pozor, pokud jste se ještě nedověděli, že v roce 2017 ČNB zpřísnila podmínky získání úvěrů. Hlavní změny tkví v tom, že již nezískáte 100% hypotéky a také v tom, kdo platí daň z nabytí nemovitosti (o dani více výše). Nyní lze získat hypotéku maximálně do 90 % z hodnoty nemovitosti. Stále jsou možnosti, jak můžete získat „100% hypotéku“. Např. dodatečným bezúčelovým úvěrem, kterým pokryjete zbývajících 10 %. Takto však vaše splátka bude výrazně vyšší.

Říct přesnou částku, kolik potřebujete mít naspořeno je dosti individuální. Záleží, a mnoha okolnostech. Obecně lze říct, že přibližně 20 % z ceny.

Jako příklad si vezměme, že si budete brát 90% hypotéku na byt za 2.500.000 Kč. Pokud předpokládáme, že máte našetřeno 20 % z 2,5 miliónů, máte na účtu 500.000 Kč. Jako první budete platit 10 % z ceny, tj. 250.000, dále 4% daň z nabytí nemovitosti, tj. 100 000 Kč. Zatím tedy 350 000 Kč úspor mizí. Zůstává vám 150.000 Kč z úspor. Nyní se podívejte na začátek článku a odpočtěte si další výdaje, které víte, že zaplatíte (poplatek realitní kanceláří, administrativní poplatky aj.). Pokud byste je odhadli na 50 tisíc, zůstalo by 100.000 Kč.

Tyto peníze lze využít na nákup některého vybavení bytu, či zahrady, popř. na rekonstrukci. Ne však všechny! Je moudré nechat si rezervu. Proč? Ztráta zaměstnání, nemocenská, nečekaný výdaj na opravu atd. Pokud při koupi plánujete významnější rekonstrukci, rovnou si ji započítejte do potřebných úspor.

Služby finančního poradce

Zvláště, je-li to vaše první zkušenost s koupí bytu či domu, popřemýšlejte nad možností nechat si poradit od profesionála. Za provizi vás zbaví starostí ohledně náležitosti smluv, poradí vám s nejlepšími možnostmi financování a mnohdy za vás vyřídí všechno papírování. Můžete si tak ulehčit od spousty starostí, nebo dokonce případných problémů, pokud byste nedodrželi některé z podstatných náležitostí.

Hlavní důvody proč využít služeb poradce jsou:

  • úspora času
  • úspora nákladů
  • kvalitnější rozhodnutí
  • nejvýhodnější hypotéka
  • přístup bank není lepší 
  • lepší informovanost/rozhled
Ohodnoťte tento článek:
Hodnocení: 5/5 (1 hlas)