Co je to pojištění domácnosti?
Ještě předtím, než se pustíte do hledání konkrétní pojistky, ujasněte si důkladně rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti. Uzavřít pojištění nemovitosti mohou pouze majitelé bytu či domu a týká se pevných součástí, jako jsou například stěny, strop, podlaha, střecha a podobné.
Naopak pojištění domácnosti můžete uzavřít i při bydlení v nájemním bytě. Vztahuje se totiž na veškeré vnitřní vybavení, jako jsou spotřebiče, elektronika, nábytek, svítidla, osobní věci, peníze uložené v trezoru a podobné. V zásadě se tak vztahuje na věci, které je možné z bytu odnést.
Podle čeho a jak vybrat pojištění domácnosti
Aby pojištění domácnosti dobře sloužilo a v případě potíží poskytovalo odpovídající náhradu, musíte se během sjednávání zaměřit na následující parametry.
Co si zkontrolovat ve smlouvě o pojištění:
- výše maximální pojistné částky
- jaká rizika pojištění pokrývá
- výše maximálních limitů pojistného plnění pro jednotlivé kategorie
- co patří mezi výluky, které pojištění nekryje
- na jak dlouhou dobu uzavíráte pojištění
- s jakou frekvencí se platí pojistné
Výše pojistné částky
Pojistná částka udává, do jaké maximální výše je domácnost pojišťovna. Tedy to, kolik maximálně dostanete v případě pojistné události.
Výše pojistné částky se dá odvodit několika způsoby. Doporučovanou a obecně přesnější variantou je součet hodnoty veškerého vybavení. Sepíšete si ideálně aktuální ceny věcí ve vaší domácnosti, sečtete a výsledek představuje optimální částku pro pojistku.
Druhým způsobem, který je rychlejší, ale za to méně přesný, je výpočet na základě určitého koeficientu podle podlahové plochy bytu. Zde je výsledkem jakási průměrná cena.
Obecně také platí, že čím vyšší pojistná částka, tím vyšší cena za pojištění. Nemusí to však být pravidlem, a proto je důležité porovnat nabídky od více poskytovatelů.
Jaká rizika kryje pojištění domácnosti
Mezi základní rizika, která zahrnuje pojištění domácnosti, patří například škody způsobené požárem, výbuchem, úderem blesku, silným deštěm, zemětřesením či sesuvem půdy. Typicky se vztahuje také na krádeže a škody způsobené vloupáním.
V rámci rozšíření pojištění je možné přidat i další živelné pohromy, případně pojistit vybavení uložené ve sklepě či na půdě. Pojišťovny většinou nabízí celé balíčky, podle toho, co všechno zahrnuje pojištění.
Nastavení limitů
Další klíčový parametr představují limity pro pojistné plnění v rámci určitých kategorií. Jejich hodnota se stanovuje buď pevnou částkou, jako v případě ročního limitu za servis spotřebičů. Druhou variantou je stanovení na základě procentuálního výpočtu z maximální pojistné částky.
V případě, že máte v domácnosti drahé vybavení, vyplatí se nastavit limity výše, aby bylo případné pojistné plnění v odpovídajících hodnotách.
Pamatujte také na to, že škody pro jednotlivé limity sčítají v rámci roku. Pokud tedy počítáte s tím, že se vás týká vytopení sklepa dvakrát za rok, vezměte to v úvahu při nastavení limitu.
Na jak dlouho uzavíráte pojištění a jaké jsou možnosti výpovědi
Před podpisem pojistné smlouvy si ujasněte, na jak dlouho pojistku uzavíráte. Mějte přehled také ve způsobech, kdy je možné podat výpověď. To se hodí pro případ, že se budete stěhovat, případně budete chtít přejít k jiné pojišťovně. Minimální interval pro výpověď pojistné smlouvy bývá jednou ročně k datu sjednání. Některé pojišťovny nabízí také možnost výpovědi spolu s další platbou, což může být každý půlrok, případně i v intervalu čtvrt roku.