S drhnutím plastových oken se potýká mnoho majitelů nemovitostí. Důvodů, proč okna drhnou, může být celá řada. Jaké jsou nejčastější příčiny a co s nimi?
S drhnutím plastových oken se potýká mnoho majitelů nemovitostí. Důvodů, proč okna drhnou, může být celá řada. Jaké jsou nejčastější příčiny a co s nimi?
Okna patří k nejnamáhanějším částem staveb. S projevy, jako je drhnutí, chrastění, lupání nebo praskání se potýkají jak majitelé novostaveb, tak i starších nemovitostí.
Toto chování se může typicky projevovat:
u spodního rámu
u horního rámu
u spodního rámu a nad klikou
na straně kliky
na straně pantů
Příčin podobných projevů existuje řada. Především k nim patří:
sesedání oken a celé stavby
roztažnost vlivem počasí
pokroucené profily
poškozené kování
neseřízené okenní kování
Obecně tak záleží na tom, co je příčinou závady a od toho se odvine řešení. S jednoduchým servisem si dokážete poradit i sami, aniž byste museli volat odborníka. Přirozenou příčinou je jednak zrání celé stavby i roztažnost vlivem počasí, jinak ale může být problém vyvolán i výrobní závadou nebo špatně provedenou montáží. To by měl každopádně řešit odborník.
Nicméně pozor, v případě, že jsou vaše okna v záruce, je nutné zavolat servis vždy, jelikož vám hrozí její ztráta. Informujte se také, zda ve smlouvě nemáte sjednán servis pozáruční, v jehož rámci se o seřízení postará taktéž firma.
Přirozené zrání neboli sedání jednotlivých komponentů a stavební konstrukce vede k tomu, že okno začne postupe času drhnout a bude tedy nutné okenní kování znovu seřídit. To se stává zhruba půl roku po instalaci a jde o běžný jev.
Seřízení zvládne i zkušenější laik během několika minut. Potřebovat budete jednak imbus a stranový klíč. Seřizování se provádí v dolním pantu kování, horních nůžkách kování a na čepu na svislé hraně okenního křídla.
Výškové seřízení se provádí tehdy, pakliže křídlo drhne horním nebo dolním okrajem o rám. Sundejte kryt pantu a vsuňte inbus. Otočením směrem vlevo okno zvednete, točením směrem vpravo jej naopak snížíte.
Pakliže okno drhne při dolním okraji a zároveň nahoře nad klikou, problém spočívá v horních nůžkách kování. Vstup pro inbus se nachází na svislé části. Utahováním šroubu přibližujeme horní roh okna blíže k rámu a tím snižujeme vyvěšení okna.
Jestliže okno drhne rovnoměrně po celé straně u kliky nebo u pantů, potřebuje stranové seřízení. V takovém případě je potřeba se inbusem dostat ze strany spodního pantu. Platí, že otáčení ve směru hodinových ručiček (utahování) okno posouvá do rámu, opačně pak k protilehlému křídlu.
Teploty rovněž ovlivňují u materiálu jeho roztažitelnost nebo schopnost se smrštit. Zvláště náchylná jsou k těmto projevům především právě okna plastová. Obecně to znamená, že pro letní měsíce je tak důležité přítlak snížit, a naopak v zimě zase přítlak dotáhnout. V takovém případě je opět důležité seřídit okna podle návodu výše.
Seřízení však v návaznosti na okolní podmínky, pozor, realizujeme podle potřeby. Nemusíme to v létě a v zimě dělat automaticky. Nejedná se o pneumatiky, jak s nadsázkou upozorňují sami výrobci oken.
Plastová okna mají ve srovnání se svými dřevěnými „kolegy“ mnohem menší možnost renovace. Drobné šrámy zakryje i korekční tužka. I rozsáhlé poškození, byť je pouze na povrchu, ovšem často opravit jednoduše nelze. Pokud se mění na zabudovaném okně celá část povrchové barevné fólie, musí to dělat odborná firma.
Důležité proto je koupit si kvalitní profily, které by jednoznačně vždy měly být vyztužené. Jinak totiž hrozí problém naznačený už výše, tedy při přirozené roztažnosti vlivem počasí dojde ke zkroucení a v krajním případě až k prasknutí profilu. To může vést i k nutnosti výměny celého okna.
Podobně se vyplatí klást důraz na kvalitu kování. To by mělo vždy být celoobvodové a disponovat dostatkem seřizovacích bodů a taktéž zavíracích bodů, které také zajišťují rovnoměrný přítlak těsnicího systému.
Jinak se porouchají skryté mechanismy, může dojít k potížím s klikou, případně prasknou nebo se ulomí panty. Opět je potřeba se obrátit na odborníky. V tomto případě se zpravidla ale nemusí měnit celé okno, nýbrž pouze poškozená část kování.
Obecně je potřeba každá okna seřídit bezprostředně po montáži. Pokud to realizační firma neudělala, je možné, že se při používání opět projeví charakteristické drhnutí i u nových oken. A pak je tedy potřeba opět provést řízení v souladu s výše uvedeným postupem.